sobota, 21 stycznia 2023

Wolania - Polonia

Nie mogłem sobie odmówić przyjemności zobaczenia pierwszego sparingowego meczu pomiędzy: Wolanią Wola Rzędzińska a Polonią Przemyśl rozegranego na nowoczesnym obiekcie ze sztuczną nawierzchnią w Woli Rzędzińskiej. Bardzo nowocześnie prezentuje się zwłaszcza parking, ale o tym w kolejnym wpisie, aby nie psuć sobie i innym pozytywnych sportowych wrażeń z dzisiejszego pojedynku. Polonia Przemyśl to klub o bardzo bogatej historii i byłoby dobrze, aby do tej historii zaczął nawiązywać. Przemyśl to piękne, duże miasto i zasługuje na solidny piłkarski klub, więc czemu nie miałby to być ten właśnie klub. Ja im tego z serca życzę. Z tego co mi się udało dowiedzieć, to niestety, ale największy problem jest… z pieniędzmi.  
Jak zaprezentowali się zawodnicy z Przemyśla w konfrontacji z naszym solidnym zespołem z Woli Rzędzińskiej? Bardzo dobrze. Uważam, że był to bardzo pożyteczny sparing dla zawodników jak i trenerów. Typowy mecz na remis z kilkoma bardzo ładnymi akcjami i bramkami, rozegrany na dobrze przygotowanej płycie boiska. Gospodarze musieli włożyć sporo pracy, ale z tego co się dowiedziałem akcja odśnieżania była lekko spóźniona, no i niestety, ten brak szatni, kiepskiego oświetlenia...

Ze strony internetowej Urzędu Gminy Tarnów.

„Uprawiamy sport i promujemy aktywność fizyczną wśród mieszkańców Gminy Tarnów 2023”.

Gmina Tarnów po raz kolejny przyznała dofinansowanie dla klubów sportowych, uczniowskich klubów sportowych oraz pozostałych stowarzyszeń, które działają na terenach gminy. Przeznaczone środki pozwolą na rozwój umiejętności dzieci i młodzieży, którzy należą do klubów sportowych. Dzięki temu koszty treningów, organizacji zawodów, rozgrywek, obozów, zakupów sprzętu, strojów i wiele innych niezbędnych opłat będą pokryte. Celem udzielanego wsparcia jest promowanie zdrowego stylu życia, rozwoju pasji oraz aktywnego spędzania czasu. W tym roku kwota dofinansowania wyniosła łącznie 602 000 złotych. Jest to o 12% więcej niż w ubiegłym roku”.

Czy ta kwota przeznaczona na 23 podmioty jest kwotą dużą czy małą? Dla jednych pewnie dużą a dla innych małą. Moją uwagę przykuło zwłaszcza jedno zdanie „dzięki temu koszty treningów, organizacji zawodów, rozgrywek, obozów, zakupów sprzętu, strojów i wiele innych niezbędnych opłat będą pokryte”. Ktoś tam w gminie obdarzony jest niezwykłym wręcz poczuciem humoru. Gdy zacząłem analizować te przyznane kwoty dla poszczególnych klubów, głównie pod kątem ilości zespołów młodzieżowych uczestniczących w jakichkolwiek rozgrywkach doznałem lekkiego szoku. Otóż okazało się, że poza Wolanią Wola Rzędzińska i Koszycami Wielkimi żaden klub nie posiada żadnego zespołu młodzieżowego!!! Dla ścisłości jest jeszcze Orzeł Zbylitowska Góra, który posiada dwa zespoły młodzieżowe. Sprawdziłem to na podstawie terminarzy rozgrywek umieszczonych na stronie internetowej MZPN PPN Tarnów i pomyślałem, chyba coś przeoczyłem, bo to nie jest możliwe i dla własnego spokoju zadzwoniłem do kolegi Adriana, aby to sprawdzić. Niestety, ale tylko potwierdził to co sam ustaliłem. Może to kogoś nie dziwić, ale mnie wręcz przeraża. Nikt mi nie powie, że nagle nie ma dzieci, młodzieży, że szkoły są puste, że nikomu nie chce się trenować.

Problem jest o wiele bardziej złożony. Wykruszają się działacze, którzy poświęcali swój czas, pieniądze i serce, które wkładali w to, aby mieć w swoich klubach, dzieci i młodzież. Przez wiele, wiele lat niemal wykłócali się w swoich samorządach o każdy grosz, aby zapewnić podstawowe rzeczy do funkcjonowania klubu. Do tego trzeba dołożyć kiepsko opłacanych trenerów, którzy niejednokrotnie pracowali w kilku klubach, aby jakoś wiązać koniec z końcem. W gminie Tarnów doszło jeszcze do kolejnego absurdu, gdy okazało się, że za trening czy mecz na nowym obiekcie ze sztuczną nawierzchnią w Woli Rzędzińskiej wybudowanego za pieniądze podatników, gminne zespoły muszą płacić haracz. Budowa obiektu została wsparta przez Ministerstwo Sportu ponad milionową dotacją i jestem bardzo ciekawy, czy wspierając ten obiekt taki przyświecał im cel, aby dzieci musiały płacić za korzystanie z niego. Może się ich wkrótce o to zapytam. 

Wracając do wsparcia finansowego klubów z budżetu gminy. Czy tak naprawdę chodzi o to, aby wspierać tylko i wyłącznie rozgrywki seniorskie? Czy ktoś w urzędzie to kontroluje? Skąd te puste slogany składane przez kluby występujące do gminy o fundusze na działalność? Jakie bzdury? „Upowszechnianie sportu wśród dzieci i młodzieży”, Szkolenie sportowe dzieci i młodzieży”, „Aktywizacja dzieci i młodzieży, poprzez czynne uprawianie sportu”. Gdy pracowałem w TOZPN w Tarnowie zdarzało się, że urzędy zwracały się do nas o wykaz wszystkich drużyn z naciskiem na grupy młodzieżowe jakie uczestniczą w rozgrywkach w poszczególnych klubach i na tej podstawie przyznały środki finansowe. Czy tak jest nadal? Zważywszy na te wszystkie okoliczności muszę powiedzieć, że samorząd Gminy Tarnów jest bardzo hojny i niestety, ale w moim odczuciu nie docenia wartości klubu Wolania Wola Rzędzińska. 
 













 



1 komentarz:

  1. Panie Henryku, chciałem zapytać o możliwość wykorzystania zdjęcia ze sparingu, proszę o wiadomość na tomasz.parys@polskapress.pl.

    OdpowiedzUsuń